KANASTA - pravidla karetní hry
Kanasta (Canasta) je hrou z rodiny Rummy
Počet hráčů: Nejživější a nejspolečenštější je kanasta
hraná čtyřmi hráči, z nichž vždy dva a dva hráči
sedící proti sobě jsou společníky pro celou hru. Hrají
sice každý sám, skrytě bez dorozumívání, ale společným
úsilím a na společný účet. Kanastu je možno hrát také
ve třech, případně i ve dvou. Ke konci pravidel uvedeme
odchylky pro hru ve třech a ve dvou.
Hra: Hra se stává z více kol a končí kolem, ve kterém
jedna ze stran nebo obě strany dosáhly počtu 10 000 bodů
nebo více. Vítězem je strana, která docílila vyššího počtu
bodů. Jedním kolem rozumíme jedno rozdání.
Druh a počet karet: Karty pro kanastu sestávají ze dvou kompletních
her francouzských karet po 52 listech, k nimž jsou přidány
celkem čtyři „Jolly Jocker“. Podle nich jsou tyto karty u
nás lidově zvány „žolíky“. Obě hry mohou mít stejné
zabarvení rubu karty (revers). Celkem je tedy ve hře 108
karet.
Rozsazení hráčů: Společníci se určí buď dohodou anebo tak,
že se jimi stanou dva hráči, kteří před hrou sejmou dvě
nejvyšší karty. Společníci sedí proti sobě. Pro účel
vylosování je nejvyšší kartou A (eso) a nejnižší dvojka.
Rozdávání: První rozdává hráč, který sejmul nejnižší
kartu. Karty může promíchat pro urychlení více hráčů,
konečné promíchání provede hráč rozdávající. Před
rozdáváním dá sejmout hráči, který sedí po jeho pravici.
Ten má právo podívat se na tři poslední karty toho dílu,
který sejmul. Najde-li v nich žolíka, dvojku nebo červenou
trojku, vezme si je předem a o tolik karet, kolik si vzal předem,
dostane při rozdávání méně. Každý hráč dostává 13
karet. Rozdává se po jedné kartě dokola ve směru hodinových
ručiček. Balík, který zbude po rozdání se položí doprostřed
stolu rubem navrch a jmenuje se kmenový balík. Průběhem hry
vzniká odkládáním karet lícem navrch balík odkládaný,
zvaný obyčejně „balík“.
Průběh hry v jednom kole: Hráči si srovnají karty v ruce
– nejlépe podle výše jejich hodnoty, tedy esa k sobě,
krále, dámy atd. bez ohledu na barvy. Mají-li v ruce červenou
trojku (jednu nebo více), vyjmou ji hned z ruky a položí
před sebe na stůl lícem navrch. Z kmenového balíku si
při nejbližší koupi dokoupí také náhradu za červené
trojky do počtu 13 karet v ruce. Hráči kupují po řadě
počínajíc hráčem, který sedí po levici rozdávajícího.
Každý hráč, když na něj přijde řada, provádí tři úkony
hry:
a) koupí karty (tj. vrchní karty kmenového balíku, za určitých podmínek, ale vrchní karty odkládaného balíku)
b) případné vyložení
c) odložení karty na odkladný balík
Hráč po levici rozdávajícího zahajuje hru. Rozdávající mu nabídne veřejně (tak, aby to všichni hráči viděli) první kartu z kmenového balíku. Hodí-li se kupujícímu, vezme si ji jako koupi, nehodí-li se mu, odmítne ji a rozdávající ji odloží lícem navrch jako první kartu odkládaného balíku. Zahajující hráč si pak koupí normálně, tj. skrytě další kartu z kmenového balíku, má tedy při první koupi výhodu ze dvou karet.
Cíl hry: Cílem hry je dosažení nejvyššího počtu bodů. Body
získává strana součtem bodové hodnoty karet vyložených na
stůl oběma spoluhráči a připočtením všech prémií.
Bodové
hodnoty karet jsou:
Žolík……………………………………..….50 bodů
Dvojka…………………………………..…..20 bodů
Eso (A)…………………………………..….20 bodů
Vysoké karty:
(K – Q – J – 10 – 9 – 8)……………………..10 bodů
Nízké karty:
(7 – 6 – 5 – 4 – a černé tři)…………………….5 bodů
Bodové
hodnoty prémií jsou:
Za divokou kanastu žolíkovou ………………2000 bodů
Za divokou kanastu dvojkovou ………...…....1000 bodů
Za čistou kanastu ...…………………….……...600 bodů
Za smíšenou kanastu …..…………………..…..300 bodů
Za uzavření kola ………………………….……200 bodů
Za červenou trojku (kára a srdce) ……….……..100 bodů
K dobru se počítá každé straně součet bodových karet vyložených na stůl, a to včetně těch, které tvoří kanastu, s připočtením dosažených prémií. Od toho součtu se ale odečte bodová hodnota karet, které při uzavření kola zůstaly oběma hráčům v ruce.
Nedosáhne-li
však strana při vykládání alespoň jedné kanasty, odečítají
se jí jako špatné (mínusové) body součty bodových hodnot
všech karet vyložených na stole i karet v rukou obou
spoluhráčů a též prémiové hodnoty vyložených červených
trojek.
Co je KANASTA: Slovo kanasta znamená ve španělštině doslova koš.
Ve hře to znamená sedm karet stejného stupně, tedy např. 7
devítek, 7 čtyřek, 7 králů apod. V tom případě, že
se podaří vyložit (třeba i postupně) všech 7 originálních
karet, jedná se o kanastu čistou. Čtyři originální karty
musí kanasta obsahovat vždy. Přidají-li se na místo 1 až 3
originálních karet „divoké“, utvoří se kanasta smíšená.
Kanasta složená jen z divokých karet platí jako kanasta
divoká, a to žolíková, skládá-li se ze 4 žolíků a 3
dvojek, jinak dvojková.
Co jsou divoké karty? Divokými kartami jsou žolíky a dvojky všech
barev. Ve hře jsou čtyři žolíky a 8 dvojek, celkem tedy 12
divokých karet. Jsou to karty nejcennější nejen pro svoji
vysokou bodovou hodnotu, ale hlavně proto, že při vykládání
mohou být použity za kartu kteréhokoliv stupně a bez ohledu
na barvu
Jsou důležité zejména pro svoji schopnost doplnit kterýkoliv výklad čtyř karet originálních na kanastu. A to je nejdůležitější úkol ve hře, protože bez dosažení alespoň jedné kanasty jsou všechny body vaší strany odečteny jako špatné.
Taktika
hry: Spekulace na divokou kanastu (1000, případně 2000
bodů) je vždy dost riskantní, protože vyložením divokých
karet prakticky uzavřete možnost doplnění jiných vyložených
skupin na smíšenou kanastu.
Vykládání: Otevírá-li strana výklad skupiny dosud nevyložené, musí mít možnost vyložit nejméně 3 karty. Doplňovat skupinu již vyloženou můžeme, kdykoliv přijdeme na řadu, i kartami jednotlivými.
Pravidla v předešlých odstavcích uvedená nám napovídají, že budeme vykládat téměř výhradně skupiny karet stejného stupně, tedy např. A-A-A, J-J-J, 7-7-7, nebo s použitím divokých karet 5-5-2, 10-10-žolík atd. Pravidla připouštějí také vykládání tzv. sekvencí, např. 7-8-9 nebo Q-K-A apod., vždy však jen ve stejné barvě a ve směru od nižší karty k vyšší. Přikládat k vyložené sekvenci kartu nižší není přípustné. Hráči jich z taktických důvodů užívají jen velmi zřídka, protože ztěžují tvoření kanast. Vhodné je jejich použití jako pomoc pro dosažení potřebného počtu bodů pro první vyložení nebo rychlé uzavření kola, nebo ovšem pro koupi balíku. Divoké karty i v tomto případě nahrazují jakoukoliv kartu bez ohledu na barvu. Některé varianty pravidel vykládání sekvencí vůbec nepřipouštějí.
První vyložení každé ze stran v každém kole je těžké. Předně musí hráč, který za stranu prvně vykládá, vyložit alespoň jednu skupinu tří karet jen v kartách originálních, tedy bez použití divoké karty. Dále musí tento hráč sám (bez pomoci svého spoluhráče) vyložit najednou karty o určitém minimálním počtu bodů, jehož výše je závislá na počtu bodů, kterých jeho strana dosáhla již v předešlých kolech. Čím větší úspěch měla a čím více dobrých bodů již dosáhla, tím větší minimální počet bodů pro první vyložení je jí předepisován:
Při
dosažení počtu
Minimální bodové hodnoty
bodů
pro
první vyložení
0 až 1495
…………………………….50 bodů
1500
až 2495 …………………………….90
bodů
2500
až 4995 …………………………
120 bodů
5000
a výše …………………………...150
bodů
Minimálního počtu bodů může být dosaženo vyložením jedné nebo několika skupin. Ustanovení o podmínkách ztěžující první vyložení neobyčejně zpestřuje hru a způsobuje často překvapující zvraty. Bez žolíků nebo bez většího počtu es nebo dvojek se těžko hledá najednou 150 bodů. Může-li ovšem hráč z ruky vyložit kanastu, pak se prémiová hodnota kanasty do potřebných bodů započítává.
Po
prvním vyložení mají oba hráči volnost přikládat k vyloženým
skupinám i vykládat nové skupiny s jakýmkoliv počtem
bodů, vždy však ze tří karet nově vykládané skupiny musí
být nejméně dvě originální a jen jedna divoká. Také na
hotové kanasty možno v průběhu kola přikládat karty
stejného stupně. Nikdy však k čisté kanastě nepřikládejte
kartu divokou, protože tím byste ji znehodnotili na smíšenou
a ztratili byste prémiové body.
Kupování: Hráč, který je na řadě, kupuje pravidelně vrchní kartu kmenového balíku. Koupí-li takto červenou trojku, vyloží ji hned na stůl a koupí si další kartu náhradní. Za určitých podmínek může však hráč místo kmenového balíku koupit kartu odloženou předchůdcem z balíku odloženého. To je velká výhoda, protože s touto kartou „koupí balík“, tj. vezme si všechny odložené karty a použije jich k dalšímu vykládání, k doplnění vyložených skupin své strany a zbytek si ponechá pro další hru. Takto se bohatě doplňují kanasty a zejména čisté kanasty, které přinášejí vyšší prémii.
Kdy smíme koupit balík? Jestliže hráč před vámi hrající (tedy odpůrce pro vaši pravici) odloží kartu, která se vám hodí:
a) Nemá-li vaše strana ještě vyloženo, nebo jeli balík zmrazen, musíte mít ke kartě odložené vašim sousedem v ruce dvě originální doplňující karty. Jedná-li se o první vyložení vaší strany v kole, musíte mít současně možnost uskutečnit je s počtem bodů, který je v daném okamžiku pro vaši stranu předepsán.
b) Má-li vaše strana první vyložení již za sebou a není-li odložený balík zmrazen, pak můžete odloženou kartu a celý balík koupit i k jedné originální kartě z ruky a druhou nahradit divokou.
c) Pokud není balík zmrazen, můžete koupit balík také odloží-li váš předchůdce kartu, která se hodí do skupiny vaší stranou už vyložené, která ale ještě nevytvořila kanastu. V takovém případě koupenou odloženou kartu prostě přiložíte skupině a balík ihned použijete.
Zvláštní
funkce černých trojek (piky a trefy): S černými
trojkami sice normálně hrajeme, ale nesmíme je během kola
vykládat jako jiné karty. Mají své zvláštní určení.
Odložíte-li černou trojku na odkládaný balík, nesmí jej
hráč po vaší levici, který hraje po vás koupit. Černá
trojka je tedy obranná karta, kterou svému soupeři po levici
ve vhodné chvíli zabraňujete, aby nemohl koupit balík.
Kanasta se z černých trojek nedělá. Vyloženy smějí být
jen tehdy, když hráč tímto vyložením končí kolo. Divokých
karet může být v tom případě použito jako obvykle
(např. 3-3-2). Někdy se uplatňuje pravidlo, že za černou
trojku, která hráči zůstala v ruce při uzavření kola
se odpočítává 100 bodů, nikoliv jen 5. Je to ale ustanovení
dosti tvrdé a ne dost přesvědčivě zdůvodněné. Směřuje
proti lehkomyslným koupím balíku, kde obyčejně bývá několik
černých trojek, v konečných fázích kola, kdy obě
strany mají již vyložené kanasty a někteří hráči málo
karet v ruce.
Zmrazení
odloženého balíku: Toto pravidlo může být pro začátečníky
vypuštěno, pro dobré hráče je však kořením hry. Vytvoří-li
se větší balík odložených karet, má jeho koupě rozhodující
význam pro výsledek kola a někdy celé hry. Octne-li se hráč
v situaci, že nemá černou trojku, aby jejím odložením
vyloučil koupi balíku následujícím hráčem, a zejména uvědomí-li
si, že jakýmkoliv odložením běžné karty naopak tuto koupi
umožní, může se rozhodnout, že zmrazí balík odložením
divoké karty nebo červené trojky, kterou jeho strana vyložila.
Zmrazením se vylučuje koupě balíku hráčem bezprostředně
následujícím a ztěžuje se i pro další hráče. Všichni
hráči mohou pak koupit balík jedině doplněním dvěma
originálními kartami z ruky, nikoliv jednou originální
a jednou dvojkou, nebo prostým přiložením odložené karty
ke skupině stejné hodnoty už dříve vyložené. Až na minimální
počet bodů se vlastně hra pro obě strany vrací k situaci,
kdy ještě neuskutečnily první vyložení. Zbavit se divoké
karty nebo prémie za červenou trojku je oběť, ale zmražení
koupě balíku soupeřem a zachování naděje na jeho koupi
vlastní stranou bude stát zato i při riziku, že v případě
neúspěchu jsme balík pro soupeře ještě posílili. Zmrazení
je možno zdůraznit i postupným odkládáním dalších divokých
karet.
Uzavírání
kol: Kolo uzavře hráč, který první vyloží všechny své
karty na stůl. Někdy se uplatňuje pravidlo, že musí ještě
zbýt karta na odložení, takže teprve touto kartou kolo uzavírá.
To je věc dohody hráčů. Uzavřít kolo smí hráč jen
tehdy, když jeho strana má vyloženou alespoň jednu kanastu.
Počítání:
Po uzavření kola spočítají strany své prémie, pripočtou
bodovou hodnotu vyložených karet a odečtou bodovou hodnotu
karet, které zůstaly při uzavření hráčům v ruce.
Strana, která nemá kanastu, odečítá prémiové body a
bodovou hodnotu všech karet z ruky i ze stolu. Skóre se
zapisuje pro každou stranu, tedy ve dvou sloupcích.
Hra
ve dvou a ve třech se v pravidlech liší od hry ve čtyřech
jen tím, že každý hráč hraje sám. Pro urychlení vývinu
hry se rozdává každému o 2 karty více. V taktice hry
jsou ovšem rozdíly markantnější.
Zajímavá
a rychlejší varianta hry kanasta
Hraje se do dosažení 5000 bodů.
Při snímání odpadá podívání na poslední tři karty a případné vybírání divoké karty nebo červené trojky. Každý hráč dostane při rozdávání jen 11 karet.
Rozdávající nenabídne prvnímu hráči kartu k výběru. První karta z kmenového balíku odkryje, je-li to divoká karta nebo červená trojka, je odložený balík od počátku zmrazen.
Vykládat a kupovat balík je možno až od pátého odložení karty, tedy až všichni hráči jednou odloží.
Bodové hodnoty prémií jsou:
Za divokou kanastu žolíkovou ……………..………2000 bodů
Za divokou kanastu dvojkovou…………..…………1000 bodů
Za čistou kanastu …………………………..………...500 bodů
Za smíšenou kanastu………………………..………...300 bodů
Za uzavření kola ………………….………….……….100 bodů
Za uzavření kola třemi černými trojkami...…….……..200 bodů
Za uzavření kola čtyřmi černými trojkami…….……...300 bodů
Za červenou trojku (kára a srdce)……………….…….100 bodů
Za uzavření kola při první koupi balíku v kole ….…..1000 bodů
První vyložení je možno uskutečnit teprve až všichni hráči odložili po jedné kartě.
Minimální
počet bodů při prvním vyložení v kole:
Při
dosažení počtu
Minimální bodové hodnoty
bodů
pro první vyložení
0 až 1 495 …………………………50 bodů
1500
až 2 995 …………………………90 bodů
3000
a výše ………………………….120 bodů
Strana, která má mínusové body, může vykládat již na 15 bodů. Každý nezdařený pokus o vyložení se trestá zvýšením minimálního počtu bodů o 10.
Vykládání sekvencí (např. 7-8-9, Q-K-A apod.) není vůbec přípustné.
Balík nelze
koupit, dokud všichni hráči jednou neodložili. Hráč, kterému
zbyla v ruce jen 1 karta, nesmí už balík koupit.
Pravidlo o zmrazování balíku nelze při této variantě smluvně vypustit. Naopak musí být co nejsoustavněji uplatňováno, protože právě jím dostává hra pravý vzruch.
Při této variantě nemusí hráči při uzavírání kola zbýt karta na odložení. Před uzavřením kola se hráč zeptá svého partnera, souhlasí-li s uzavřením.
Několik
nejdůležitějších taktických pokynů:
Při hře ve čtyřech nikdy nezapomeňte, že máte společníka a spojence. Platí tedy zásada uskutečnit první vyložení brzy, jakmile máte v ruce skupiny karet, které to umožní. To hlavně proto, aby váš společník mohl také zasáhnout do hry a abyste neodhazovali karty, které by při společném uplatnění pomohly utvořit kanastu. Je také dobře šetřit si divoké karty, zejména pokud se společník nemohl projevit, zda vám nepřiloží karty originální. Také není taktické rozhazovat svá vyložení do šíře v počátcích kola, zejména pokud byste k tomu museli použít divokých karet.
Pamatujte, že prvořadým úkolem je docílit pro vaši stranu alespoň jedné kanasty. Už pro tento účel je vhodné držet si nějakou divokou kartu v záloze, protože odpůrce vám nebude odkládat karty ze skupin vaší stranou vyložených a bude tak zdržovat možnost doplnění kanasty.
Čekání na čistou kanastu je ošidné, zejména nemáte-li ještě žádnou. Tím hůře je se spekulací na kanastu divokou.
Nejdůležitější je stálá pozornost při hře a paměť: pamatovat si, co je asi v balíku, co odkládá váš společník a vaši soupeři, zejména ten po vaší levici, který může těžit bezprostředně z vašeho odkládání.
V pozdějších kolech hry, kdy obě strany třeba vykládají na větší limit bodů a vytváří se větší balík odložených karet, je nutno o něj bojovat zejména s využitím zmrazování. Koupě balíku bývá rozhodující pro výsledek celé hry.
Překvapující a brzké uzavření kola je také vhodným nástrojem pro úspěch, zejména mají-li odpůrci těžkosti s vytvořením kanasty.
Hra utajená, s opožděným vykládáním a překvapováním odpůrců, je vhodná spíše při hře ve dvou a ve třech, kdy nemáte společníka.
Přejeme Vám dobrou zábavu a hodně štěstí ve hře.
www.ReklamniKarty.cz